Biljetter och evenemang

Ogiltiga biljetter från Viagogo?

Fråga

Hej
Jag sökte efter biljetter till en konsert på Google och köpte dem av de första som dök upp. Det var Viagogo. Nu efter lite research har jag förstått att jag betalat mycket mer för biljetterna än vad det skulle kosta om jag köpt dem direkt av arrangören. Det står också annat namn än mitt på biljetten. Får de göra så här? Hur vet jag om biljetten är giltigt?
Hälsningar

Tobbe

Svar från Konsumentverket

Hej Tobbe,

Tack för att du kontaktat oss.

Ja, när det gäller priset så har företaget rätt att sälja biljetterna till ett högre pris än arrangören.

Är biljetterna äkta?
För att ta reda på om biljetterna är äkta kan du kontakta arrangören. Det kan också vara värt att se om arrangören tar något ansvar om du exempelvis fått falska biljetter.

Läs mer om evenemangsbiljetter här

Annat namn på biljetten?
Huvudregeln är att det är fritt att överlåta en biljett till en annan person.
Det kan dock finnas situationer där det endast är personen som står på biljetten som kan använda den. Kontakta arrangören och fråga vad som gäller.

Ogiltig/felaktig biljett
Om det visar sig att biljetten är ogiltig eller felaktig kan du ställa krav på återbetalning från Viagogo.

Kontakta företaget skriftligen, exempelvis via mejl, och ställ dina krav. På så sätt kan du visa att du har hört av dig och vilka krav du har ställt.

Har du betalat biljetterna med kort?
Om biljetten inte är giltig och företaget inte vill gå med på att återbetala dig kan du prova att vända dig till din bank för att göra en så kallad kortreklamation (under förutsättning att du har betalat biljetterna med kort).

Läs mer om att göra en kortreklamation

Om du har betalat på annat sätt än med kort
I många fall kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning, om ett företag nekar till dina krav eller inte svarar. Dessvärre har ARN tidigare inte kunnat pröva tvister som rör Viagogo, då de inte har fått någon kontakt med företaget. Tråkigt nog finns det alltså inga garantier för att ARN kan pröva ditt ärende, även om du väljer att göra en anmälan.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej. Jag har samma problem. Jag har betalat för biljetter men jag får inga biljetter, förän dagen innan eventet äger rum. Så jag kan inte ens svara på om jag kommer få några eller om de kommer vara äkta. Jag har bett viagogo att ångra mig köp men det kan dom inte göra. Jag har alltså betalt för något som jag ej fått. Banken kan inte heller hjälpa mig dftersom de håller på betalningen till 5 dagar efter eventet.

Linda

Svar från Konsumentverket

Hej Linda,

Tack för din fråga!

Ångerrätt på andrahandsbiljetter
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har nyligen kommit fram till i ett beslut att andrahandsbiljetter ska gå att ångra. Det kan du göra om du kontaktat företaget inom 14 dagar från det att du köpt dina biljetter.

Enligt ARNs beslut har du alltså rätt att ångra dig om du köpt biljetter i andra hand. Det vill säga biljetter du köpt av ett företag, som i sin tur har köpt biljetterna av arrangören eller någon annan.

Ta del av ARNs vägledande beslut på deras webbplats

Uppdatering oktober 2024: EU-domstolen har även bedömt att andrahandsbiljetter ska gå att ångra.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag har, dumt nog, hamnat i samma situation som Linda med biljetter i andra hand. Om företaget vägrar häva köpet och man då hänvisar till den vägledande domen....det kommer de nog inte bry sig om gissningsvis? Då får man typ stämma dem eller vad?

Karin

Svar från Konsumentverket

Hej Karin,

Tack för frågan!

Ja, om ARN inte kan pröva ärendet har man möjlighet att istället pröva tvisten i domstol. Du kan läsa mer om det på vår webbplats.

Mer om prövning i domstol​​​​

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Tack för svar! Nu fick jag faktiskt biljetterna och de ser fullt användbara och äkta ut. Hoppas på att vi kommer in också!

Karin

Följdfråga

hej, Jag har köpt biljetter på Viagogo, jag med och har fortfarande inte fått dem. De ska komma en timme innan eventet äger rum. Jag kan inte veta på om jag kommer få några eller om de kommer vara äkta. Jag har bett viagogo att ångra mig köp men det kan dom inte göra. Den enda sätt skulle vara att sälja vidare. Men det känns som att jag lurar andra för någonting jag har inte ens fått själv. De vill att man ange sin personnummer för att registrera en försäljning. Vad rekommenderar ni?

Karin

Svar från Konsumentverket

Hej Karin!

Tack för din fråga!

Vi kan inte rekommendera något i den situationen, utan det är något som du får ta ställning till själv.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Vi har köpt biljetter till Bruce konsert i Milan den 3 juni via Viagogo. Det dök upp när vi sökte biljetter och gick inte att köpa på något annat sätt. Nu skriver de att konserten är "uppskjuten" och att de kommer att skicka ett e-postmeddelande så snart det nya datumet för evenemanget tillkännages. Sedan skriver dem "Vänligen notera att viagogo är en biljettmarknad och uppdateringar och ändringar av evenemang ligger utanför vår kontroll. Vi kan inte behandla återbetalningar för dessa biljetter eftersom evenemanget inte har blivit inställt."

Det var inte alls tydligt när vi beställde att det var i andra hand. Och vi undrar om det ens är laglig att vi inte kan få återbetalning om konserten är uppskjuten och vi inte kan åka på det nya datumet?

Patrizia

Svar från Konsumentverket

Hej Patrizia,

Tack för din fråga!

Kontrollera köpvillkoren på Viagogos webbplats för att se vilka krav du kan ställa på dem i denna situation. I annat fall bör du kontakta arrangören utav konserten för att kräva en återbetalning utav biljettpriset - du behöver alltså inte acceptera att använda biljetten vid det nya datumet.
Sköt kontakten skriftligen. Mejl fungerar bra.

Mer om konsert- och evenemangsbiljetter.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej jag har köpt matchbiljetter på vivago samt fått biljetterna. Jag vet dock inte om de är äkta. Kommer vi att komma in på matchen?

Sara

Svar från Konsumentverket

Hej Sara,

Kontakta arrangören för att ta reda på om biljetterna är äkta.

Läs mer om evenemangsbiljetter här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,
Jag känner mig lurad av prissättningen på Viagogos hemsida och vill ångra mitt köp vilket jag förstår att jag har rätt till enligt Konsumentköpslagen. Enligt Viagogo själva har de särskilda villkor på sin sida för biljettköp och medger inte ångerrätt. Kan de göra så?

Camilla

Svar från Konsumentverket

Hej Camilla,

Generellt sett så har du ingen lagstadgad ångerrätt när du köper biljetter till ett evenemang. Däremot har du ångerrätt när du köper andrahandsbiljetter. Detta har både ARN och EU-domstolen har även bedömt. 

Enligt ARNs beslut har du rätt att ångra dig om du köpt biljetter i andra hand. Det vill säga biljetter du köpt av ett företag, som i sin tur har köpt biljetterna av arrangören eller någon annan.

Om du i stället har köpt biljetter av en företag som säljer på uppdrag åt en arrangör har du inte ångerrätt.

Läs villkoren för att se om det rör sig om en andrahandsbiljett eller inte.

Ta del av ARNs vägledande beslut på deras webbplats

Mer om konsert- och evenemangsbiljetter

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare