Privatekonomi och försäkring

Reparationen av krockad bil drar ut på tiden – klaga till försäkringsbolaget eller verkstaden?

Fråga

Hej,
Min man krockade vår nya bil den 8 april 2022. Denna bärgades till auktoriserad Kiaverkstad, Landrins bil i Lund. Försäkringsbolaget Folksam, och även Kia försäkring ansåg att bilen kunde lagas och bad verkstaden om detta. Efter några månader såg verkstaden att de behövde beställa en annan del innan de kunde lämna bilen. Denna del har verkstaden sedan väntat på men ej fått hem, Jag har ringt varje månad för att se vad som händer men sista svaret var att den skulle inkomma den 28 februari 2023. Jag ringde igen men fortfarande har de ej fått bildelen och nu säger de vecka 19. Jag undrar vad jag har för rättighet? Jag har frågat bilverkstaden om jag kan få en annan bil i samma årsmodell istället. De ringde regionchefen på Kia som menar att jag ska skriva till Kia.se vilket jag tidigare gjort som menar att det är försäkringsbolaget som ska ta detta. Det menar inte försäkringsbolaget. Vad ska jag göra?
mvh
Anna

Anna

Svar från Konsumentverket

Hej Anna,

Tack för din fråga.

Vilken tråkig situation.

Det kan vara så att det står i era försäkringsvillkor att det är ni som försäkringstagare som köpt tjänsten om reparation av verkstaden. Det betyder i sådant fall att ni ska klaga till verkstaden utifrån konsumenttjänstlagen om ni anser att det tar för lång tid att reperara bilen.

Era rättigheter enligt konsumenttjänstlagen
Enligt konsumenttjänstlagen kan ni kräva att verkstaden håller sin del av avtalet och slutför arbetet. Ni kan även kräva ersättning på grund eventuella av kostnader ni drabbas av till följd av förseningen. Be försäkringsbolaget hålla inne betalningen som säkerhet för ert krav.

Det finns situationer när ni inte kan ställa krav på att verkstaden ska göra klart. Det gäller till exempel då hinder utanför verkstadens kontroll gör det omöjligt för företaget att utföra arbetet.

Läs mer om era rättigheter när verkstadsarbete drar ut på tiden

I lagen står det inget om att ni kan kräva en annan bil om en reparation drar ut på bilen.

Försäkringsbolagets ansvar
Försäkringsbolagets ansvar är att ta hand om ditt ärende så snart som möjligt. Hur snabbt ett ärende ska vara löst kan dock vara olika beroende typ av ärende och era behov. Eftersom det i ert fall är verkstadens arbete som drar ut på tiden och inte försäkringsbolagets handläggningstid till exempel så kan det vara svårt att ställa några krav mot dem.

Anser ni att försäkringsbolaget tagit fel beslut i ert ärende kan ni ha möjlighet att överklaga.

För att få vägledning kring er försäkring så råder jag dig att kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör just försäkringar. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.

Till Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats

Mer stöd och råd
Ett tips är även att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa er. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Hoppas det löser sig.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare