Fick i veckan 2023-02-07 ett krav från elgiganten för en vara som de anser att jag inte betalt. Varan köptes 2021-02-07 (två år tidigare) och betalades med kreditkort på deras hemsida (direkt vid beställning till fullo). Elgiganten levererade varan ett par veckor sedare och jag har även fått ett kvitto från Elgiganten där det framgår att varan är fullt betald (daterad 2021-03-16).
Nu anser de att detta är fel och vill ha betalt igen om jag inte kan visa ett bankutdrag. Jag kan visa bankutdrag, men problemet är att det är en samlingsfaktura på mina köp, så man kan inte se individuella dragningar. Banken har inte heller kvar individuella transaktioner som är äldre än 12 månader. Jag kan beställa extra fakturor som är äldre än 12 månader, men det är förenat med administrativa kostnader.
Vad är mina skyldigheter? Jag vill göra rätt för mig, men vill inte stå för administrativa kostnader för fakturakopior eller riskera betala dubbelt. Elgiganten har som sagt skickat mig ett kvitto där det framgår att varan är fullt betald, men de hävdar att det inte stämmer (nu två år senare). Behöver jag bevisa att jag betalat ändå och i så fall kan jag kräva att Elgiganten står för de kostnader som uppstår?
Vänligen Samuel
Samuel
Svar från Konsumentverket
Hej Samuel,
Tack för din fråga.
Du behöver inte betala om Elgiganten inte kan bevisa att något blivit fel.
Då du kan visa kvitto där det står att du har betalat kan det vara svårt för Elgiganten att motbevisa det.
Är kravet felaktigt har du möjlighet att bestrida, protestera mot, det.
Om du behöver betala för ett kontoutdrag så kan du argumentera för att Elgiganten ska ersätta dig för detta.
Preskriptionstid Kan Elgiganten visa att du är betalningsskyldig behöver du däremot betala. Det beror på att preskriptionstiden för denna typ av skulder är tre år.
Mer stöd och råd Om du och Elgiganten inte kommer överens kan du kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.
Hej, jag har samma problem med Elgiganten, har ett kvitto på fullt betald vara men nu vill de ha betalt en gång till. De säger att ett kvitto inte är giltigt "Kvitto från Elgiganten AB är ej ett giltigt transaktionsbevis " står det i mejlet jag fått. Betalade med ett kreditkort som jag avslutade för över ett år sedan och kan inte få gamla betaluppgifter från något mer.
Timo
Svar från Konsumentverket
Hej Timo,
Kontakta Elgiganten igen, skriftligen, och ställ krav på att de ska visa att du inte betalat.
Fortsätter Elgiganten kräva dig på betalning finns det olika sätt att bemöta fakturan, om du tycker den är fel. Du kan då bestrida eller betala under protest. Eftersom vi ger oberoende vägledning kommer jag dock inte kunna svara på vad som är rätt och fel i ditt enskilda fall.
Har också fått ett krav från Elgiganten från samma tidpunkt, inköp via E-handel. datum för order 2021-02-09. De hävdar att skulder mellan företag och konsumenter har en preskriptionstid på 3 år. Vad är en preskriptionstid? Stämmer det att de inom 3 år kan kräva betalning?
Åse
Svar från Konsumentverket
Hej Åse,
Om Elgiganten kan visa att du är betalningsskyldig behöver du betala. Det beror på att preskriptionstiden för denna typ av skulder är tre år. Preskriptionstid innebär den tid ett företag har på sig att ställa krav och när den tiden har gått kan de inte längre ställa några betalningskrav mot dig.
Efter att ha läst alla dessa krav från Elgiganten måste man som konsument fråga sig vilka åtgärder man som kund måste ställa på säljaren om man vill betala dyrare utrustning med kort och inte riskere liknande krav. Räcker det att kräva och få ett separat maskinskrivet och av kassapersonalen signerat/underskrivet kvitto? Och vilka data skall det stå på detta kvitto?
Kurt
Svar från Konsumentverket
Hej Kurt!
Ett kvitto tillsammans med ett utdrag från din bank bör vara tillräckligt som bevis för att du betalat. Du kan läsa mer om kvitto här.
Vänligen
Viktoria Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej!
Jag har råkat ut för samma med ett köp på nätet från Elgiganten, jag har också kvitto som visar att full likvid är betald. Nu har dom gått vidare till Intrum inkasso. i övrigt lika som ovan, kvitto gäller inte som bevis. Är det verkligen kundens sak bevisa betalning med kontoutdrag trots kvitto. Borde inte bevisbördan ligga hos företaget?
Betalning gjordes 2021-02-04 enligt Elgigantens kvitto.
Stefan
Svar från Konsumentverket
Hej Stefan,
Tack för din fråga.
Som vi nämner ovan bör Elgiganten kunna bevisa att något blivit fel.
Anser du att fakturan är felaktig har du alltså möjlighet att fortsätta bestrida eller betala under protest.
Jag har samma problem. Varan reserverades online, men jag betalade i butiken för nästan två år sedan. Betalningen godkändes i butiken och butikspersonalen sa att det var ok (jag hade aldrig tagit med mig varan annars). Jag fick ett elektroniskt kvitto med "fullt betalat".
Jag bor inte längre i Sverige och har inte längre svenskt bankkonto. Jag har fått nya Visa-kort.
Det känns orättvist att det är jag som måste bevisa min oskuld.
Om jag måste betala, kan jag kräva att Elgiganten täcker kostnaderna för valutatransaktioner till utlandet?
Peter
Svar från Konsumentverket
Hej Peter,
Tack för din fråga!
Du behöver inte betala om Elgiganten inte kan bevisa att något blivit fel.
Då du kan visa ett kvitto där det står att du har betalat kan det vara svårt för Elgiganten att motbevisa det.
Är kravet felaktigt har du möjlighet att bestrida, protestera mot, det.
Om du behöver betala för ett valutatransaktionerna kan du argumentera för att Elgiganten ska ersätta dig för detta.
Vänligen
Hanna Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej, har samma problem som ovan. En vara inköptes 2021. De skickade 2023 i november en faktura från inkasso för obetald vara. Har kvitto på att den är fullt betald. Ringde Elgiganten som vill att jag motbevisar då det inte finns registrerar i deras system som betalt trots kvitto. Jag såg ju givetvis detta försent och detta hade skickats vidare nu kom ett krav från kronofogden. Rädd som man är och inte vill få en betalningsanmärkning har jag både betalt fakturan men också betalat den. Det känns som att elgiganten har lurat många genom detta och de på inkasso tyckte det var konstigt att krav fanns då kvitto finns. Hur stor är chansen att få tillbaka pengarna då jag har betalat?
Ann-Sofie
Svar från Konsumentverket
Hej Ann-Sofie,
Jag kan tyvärr inte avgöra hur stora chanser du har att få tillbaka pengarna, då vi kan enbart ge generell information.
Kontakta företaget skriftligen och meddelar att du betalat under under protest. Tala också om för företaget att du vill ha en återbetalning i efterhand.
Kommer du inte överens med företaget angående återbetalningen kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att se om du har rätt att få tillbaka pengarna eller inte.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Hej
Fick i veckan 2023-02-07 ett krav från elgiganten för en vara som de anser att jag inte betalt. Varan köptes 2021-02-07 (två år tidigare) och betalades med kreditkort på deras hemsida (direkt vid beställning till fullo). Elgiganten levererade varan ett par veckor sedare och jag har även fått ett kvitto från Elgiganten där det framgår att varan är fullt betald (daterad 2021-03-16).
Nu anser de att detta är fel och vill ha betalt igen om jag inte kan visa ett bankutdrag. Jag kan visa bankutdrag, men problemet är att det är en samlingsfaktura på mina köp, så man kan inte se individuella dragningar. Banken har inte heller kvar individuella transaktioner som är äldre än 12 månader. Jag kan beställa extra fakturor som är äldre än 12 månader, men det är förenat med administrativa kostnader.
Vad är mina skyldigheter? Jag vill göra rätt för mig, men vill inte stå för administrativa kostnader för fakturakopior eller riskera betala dubbelt. Elgiganten har som sagt skickat mig ett kvitto där det framgår att varan är fullt betald, men de hävdar att det inte stämmer (nu två år senare). Behöver jag bevisa att jag betalat ändå och i så fall kan jag kräva att Elgiganten står för de kostnader som uppstår?
Vänligen
Samuel
Samuel