Hej.
Nyss ringde en person mig som sa att han jobbade på Konsumentverket. Killen sa att Konsumentverket skulle hjälpa mig. Jag skulle få tillbaka de pengar jag blivit av med vid ett bedrägeri för några månader sedan.
När han sa att jag skulle logga in på mitt bank-id blev jag misstänksam och la på.
Nu undrar jag om det var ni som ringde?
Hälsningar
Ola
Svar från Konsumentverket
Hej Ola,
Nej det var inte vi som ringde dig.
Det är bra att du var försiktig. En grundregel är att aldrig lämna ut personuppgifter över telefonen.
Det har dessvärre blivit ett återkommande problem att bedragare ringer till konsumenter och utger sig för att vara från Konsumentverket. Konsumentverket ringer aldrig upp dig och ber om en identifiering via bank-ID. Vi betalar heller inte ut någon ersättning till konsumenter.
Om du skulle få fler sådana här samtal är det bra om du antecknar bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger.
Du bör även kontakta polisen snarast för att göra en anmälan kring det som hänt.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Hej.
Nyss ringde en person mig som sa att han jobbade på Konsumentverket. Killen sa att Konsumentverket skulle hjälpa mig. Jag skulle få tillbaka de pengar jag blivit av med vid ett bedrägeri för några månader sedan.
När han sa att jag skulle logga in på mitt bank-id blev jag misstänksam och la på.
Nu undrar jag om det var ni som ringde?
Hälsningar
Ola