Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Jag har tänkt köpa mig en båt till sommaren och undrar vad ni har för tips inför köpet.
Sara
Svar från Konsumentverket
Hej Sara,
Tack för din fråga.
Det finns en hel del som är bra att tänka på och undersöka innan man köper en båt.
Skriftligt avtal Det är bra att skriva ett köpekontrakt, oavsett om du köper båten från ett företag eller en privatperson. Skriv ett tydligt kontrakt där båtens skick, årsmodell, tillbehör och så vidare framgår. Det du blivit lovad muntligt är svårt att bevisa. Det är bra om allt står i köpekontraktet eller i annat skriftligt underlag, som e-post eller sms.
Reklamation Oavsett om du köper båt av ett företag eller en privatperson så har du rätt att klaga på (reklamera) fel du upptäcker efter köp. Skyddet är starkare när du köper av ett företag. Då omfattas nämligen köpet av konsumentköplagen. Om du köper av en privatperson är det istället köplagen som gäller. Denna lag är inte tvingande utan det är först och främst avtalet mellan er som styr.
På vår webbplats kan du läsa mer om vad som gäller och hur du kan gå tillväga om du upptäcker fel på båten.
Försäkring Du behöver undersöka vilken typ av försäkring du behöver för båten du funderar på att köpa. En försäkring skyddar dig om din båt blir skadad eller stulen. Den skyddar även om du råkar orsaka en olycka.
Vår samarbetsbyrå Konsumenternas Försäkringsbyrå är experter på denna typ av frågor. På deras webbplats finna bland annat information om vilken typ av försäkring du behöver ha och varför. De har även en tjänst som hjälper dig jämföra båtförsäkringar. Du kan även kontakta dem om du har fler funderingar kring försäkring.
Miljö När det kommer till båtar och miljö finns det en hel du kan göra själv för att värna om och bidra till att skydda de miljöer du kommer vistas i med din båt. Det finns även lagar och regler som du behöver ha koll på.
På Transportstyrelsens webbplats kan du få information vad som gäller.
Hoppas du fått information som hjälper dig på vägen mot ett eventuellt båtköp.
Vänligen
Cecilia Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Om säljaren vill häva köpet efter på skrivet kvitto . kan han göra det ?
Patrik
Svar från Konsumentverket
Hej Patrik,
Huvudregeln är att avtal ska hållas av båda parter. Om du har skrivit på ett köpeavtal kan du kräva att säljaren håller sin del av avtalet. För att säljaren ska ha rätt att frånträda avtalet behöver det finnas villkor som ger hen rätt till det, alternativt att avtalet är ingått på felaktiga grunder.
Om jag fattat det rätt så är ett muntligt avtal lika mycket värt som ett skriftligt , och i mitt fall så byter jag in en äldre båt och då blir det som att firma i detta fallet "köper" min båt och då gäller undersökningsplikten lika mycket för dom som för mig på den nya båten .
Patrik
Svar från Konsumentverket
Hej igen,
Ja, ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt men med nackdelen att det är svårt att bevisa. Det finns även undantag där muntliga avtal inte är tillåtna, som till exempel vid fastighetsköp.
Vi kan inte svara på vad som gäller för företaget och deras undersökningsplikt eftersom det inte regleras i konsumentlagstiftningen.
Vänligen
Emma Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
En båtmäklare säljer min båt å mina vägnar. Vilka regler gäller om den nya köparen vill reklamera något? Enligt mäklaren blir det konsumentköplagen som gäller eftersom han (näringsidkare) säljer båten. Men eftersom han endast är en mäklare så faller ansvaret på mig att rätta till. I så fall omfattas försäljningen av konsumentköplagen och det ger väl mig ett sämre utgångsläge än genom att sälja båten själv.
Gary
Svar från Konsumentverket
Hej Gary,
Tack för att du hör av dig till oss!
Ja, Vid förmedlingsköp kan köparen klaga på fel (reklamera) enligt konsumentköplagen. Köparen kan välja om den vill reklamera hos företaget eller hos dig, det vill säga den som har anlitat företaget för att förmedla köpet.
Så ja, vid förmedlingsköp är ditt ansvar som säljare större än vid privatköp.
Vänligen
Adam Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej. jag söker ett köpekontrakt, då jag ska sälja min båt
tommy
Svar från Konsumentverket
Hej Tommy,
Tack för din fråga!
Vi har inga mallar på köpekontrakt du kan använda utan du behöver göra ett eget när du säljer din båt.
Däremot har vi samlat råd på hur du skriver ett avtal som du hittar på vår webbplats när du säljer något till en annan privatperson.
Om jag säljer båten via båtmäklare och fullständigt och korrekt redovisat alla eventuella fel eller åtgärder som behöver vidtagas - och som köparen accepterat och förstått - kan jag då trots detta bli skyldig att ersätta köparen för eventuella framtida fel?
Fel kommer jag alltid att uppstå på en begagnad båt någon gång i framtiden.
Göran
Svar från Konsumentverket
Hej Göran,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Om du säljer båten via en förmedlare kan köparen klaga på ursprungliga fel i upp till 3 år enligt konsumentköplagens regler precis som min kollega Adam tidigare svarat.
Hej Victoria,
Är du en riktig människa som svarar eller gav du ett AI - genererat svar? Jag får det intrycket då svaret inte beaktar vad jag skrivit i min fråga.
Min fråga var;
”Om jag säljer båten via båtmäklare och fullständigt och korrekt redovisat alla eventuella fel och åtgärder som behöver vidtagas - och som köpare accepterat och förstått - kan jag då, trots detta bli skyldig att ersätta köparen för eventuella framtida fel?
Fel kommer ju alltid att uppstå på en begagnad båt någon gång i framtiden.”
Att köparen kan rikta framtida krav förstår jag. Men poängen är om han kan han någon framgång med sina krav i ett fall som jag beskrivit ovan? Alltså med fullständig och korrekt information och där inga ”dolda fel” funnits som säljaren borde ha känt till och upplyst om?
Tacksam för uttömmande svar.
Göran
Svar från Konsumentverket
Hej igen Göran!
En köpare kan klaga på ursprungliga fel men inte på kända brister som finns redovisade i köpeavtalet. Ett ursprungligt fel är ett fel som fanns på båten vid köpet även om det upptäcktes senare och som konsumenten inte ska behöva räkna med utifrån till exempel den information hen fick om båten innan köp.
Avviker båten från det avtalade skicket kan konsumenten klaga om felet är ursprungligt.
Vänligen
Viktoria Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Fråga
Jag har tänkt köpa mig en båt till sommaren och undrar vad ni har för tips inför köpet.
Sara