Fordon
När har vi rätt att häva bilköpet?
Svar från Konsumentverket
Hej Lisa,
När det är fel på er bil ska ni först kontakta bilfirman och meddela detta. Bilfirman ska nämligen få chansen att rätta till felet. Har ni vänt er till ett annat företag utan att ge bilfirman den möjligheten kan det ses som ni gjort fel.
Har det däremot endast gjorts felsökningar och det inte gått mer än två månader sedan felet uppkom har ni fortfarande rätt att reklamera, klaga, till bilfirman.
Era rättigheter vid fel på bil
För att ni ska ha rätt att häva köpet måste felet vara stort och allvarligt, alternativt att bilfirman försökt avhjälpa felet utan att lyckas inom skälig tid. Anser ni att ni ska ha rätt att häva köpet får ni argumentera för det. Häva betyder att ni lämnar tillbaka bilen och får tillbaka det ni betalat. Bilfirman kan dock rätt att göra ett avdrag för den nytta ni haft av bilen.
Mer om dina rättigheter fel på bil
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Jag har skrivit på ett avtal den 4/9 över telefon med Riddermarks Bil i Halmstad om köp och hämting av min bil.
Kan jag häva detta avtal?
Svar från Konsumentverket
Hej Jard,
Eftersom det inte rör sig om en reklamation blir inte hävning aktuellt.
Men då du ännu inte hämtat ut bilen så har du rätt att avbeställa den. Du har nämligen alltid rätt att avbeställa en bil innan den har levererats till dig. Bilhandlaren kan inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för bilen. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Hej.
Jag köpte en bil i slutet av mars detta året. Bilen har krånglat sedan jag köpte den och har varit inte på verkstaden sammanlagt nu 10 gånger. Dom har försökt att återgärda problemet som har varit under hela tiden jag har haft bilen utan att lyckas för just det allvarligaste problemet 2 gånger. Den håller fortfarande på och krånglar men jag är trött på att behöva lämna in den varannan vecka för att den inte funkar, speciellt när jag pendlar 12 mil per dag. När har jag rätt till att häva köpet.
Julia
Svar från Konsumentverket
Hej Julia,
Så tråkigt att din bil har krånglat så mycket sen ditt köp.
Bilhandlaren kan ha rätt att försöka åtgärda samma fel flera gånger. Om de har försökt att åtgärda men det tagit oskäligt lång tid kan du meddela att du önskar häva köpet av din bil.
Läs mer om hävning av bilköpet på vår webbplats
Om du och bilhandlaren inte kommer överens
Om du och bilhandlaren inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att bilhandlaren har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Hej!
Jag köpte en bil genom en bilfirma, enligt annonsen på blocket så hade bilen en komplett i fylld service bok och att den va nyservad. Jag märker tyvärr 2 veckor efteråt att mätarställningen i serviceboken inte stämmer överens med mätarställningen under åren som bilen har genomgått besiktning.
Bilens mätare har alltså då skruvats tillbaka vilket är väldigt tydligt. Jag vet inte hur jag ska ta mig till väga…
Bilen är 7 år gammal och jag fick betala 250 000. Företaget till inte häva bilköpet då de påstår att de bara har förmedlat bilen.
Erik
Svar från Konsumentverket
Hej Erik,
Vi på Konsumentverket kan ge vägledning i konsumentlagstiftningen, men vi kan tyvärr inte göra en bedömning i det enskilda ärendet.
I den här situationen kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och få ärendet prövat. Du kan göra en anmälan på deras webbplats och de kommer då pröva ärendet och ge en rekommendation för hur de anser att situationen bör lösas. Observera att du då först behöver ha ställt dina krav skriftligt till företaget och att de har nekat till kraven eller inte svarat alls inom skälig tid.
Om ARN skulle göra bedömningen att bilfirman inte har något ansvar för detta och att de enbart räknas som en förmedlare så räknas det istället som ett köp mellan två privatpersoner. Om du vill ta ärendet vidare då så är det en domstol som du får vända dig till.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Hej.
Jag har köpt nästan ny bil hos Borås bil i Borås dem har haft bilen som tjänst bil, den har fortförande ny bilgaranti.På vägen tillbaka hem till Stockholm har jag redan upptäckt brister på bilen (traslande ljud från förare sidan ,efter 120 km per tim vislande ljud från taket och gps som funkade inte som den ska tappade signal hela tiden.Sedan efter 1,5 väcka har jag upptäckt att bilen hade brister på karossen.
Mejlade till Bilfirman och skrev allt detta,då svarade dem att jag ska kontakta Hedin bil eftersom det finns kvar nybilsgaranti .Jag har kontaktat Hedin bil och dem skickade mig till en företag som heter Lag Testcenter för att göra en besiktning .Efter besiktning fick jag test som bevisar att bilen har haft karosseriarbetet och att arbetet är ej fackmannamässigt utfört .
Jag har Skickat protokollet till Borås Bill och dem säger att bilen har varit hos dem sedan ny som tjänstbil och aldrigt har varit lagat och att dem nekar häva köpet.
Vill även nämns att gps på bilen har varit två gånger för reparation utan resultat .
Marre.
Svar från Konsumentverket
Hej Mariusz,
Så tråkigt att din bil har krånglat så mycket sen ditt köp.
Vi på Konsumentverket kan ge vägledning i konsumentlagstiftningen, men vi kan tyvärr inte göra en bedömning i det enskilda ärendet.
För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att bilfirman försökt avhjälpa felet inom skälig tid utan att lyckas.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Hej! Jag har köpt en bil från Riddermark för en månad sen den 2023.02.27. Nu har jag upptäckt att det läcker olja från motor. Vid köpet köpte jag extra Bilgaranti från företag som heter ”solid” men blev neckad där. Blev lite besviken så tänkte kontakt bilhandlare ”Riddermark” måste de återgärda problemet?! Eller kan de också neka mig.
Artjom
Svar från Konsumentverket
Hej Artjom,
Ja om din bil har ett ursprungligt fel, som du inte ska behöva räkna med, ska bilhandlaren åtgärda bilen utan kostnad för dig. Oavsett om garantin täcker felet eller ej.
Hoppas det löser sig för dig.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Hej!
Köpte en bil av riddermarks för 15 dagar sedan.
Hade ägt bilen i 30 timmar när framfjädern går av. Gör reklamation via bilfirman och lämnar in på den verkstaden firman vill.
Nu har det gått två veckor och verkstaden vägrar sätta in de delar riddermarks vill då verkstaden inte kan lämna garanti på arbetet gällande begagnade delar. Detta har tagit två veckor att komma på och verkstaden vittnar om att riddermark inte svarat i telefon eller varit tillmötesgående
Nu vill Riddermark att jag ska lämna in på en helt annan verkstad som godkänner begagnade delar och jag tycker det känns minst sagt konstigt då jag lämnade in på en verkstad de samarbetar med.
Jag vill inte längre ha bilen då jag har spenderat de senaste två veckorna med att jaga folk på riddermarks och nu får ett svar om att lämna in bilen någon helt annanstans där de sätter in bevisligen dåliga delar.
Har fått ta ledigt från mitt arbete för att lösa logistiken i vardagen med barnen och avbokat en resa för att bilen inte blivit klar.
Verkstaden var redo att byta delarna redan efter en dag men det tog alltså riddermarks 11 dagar att komma fram till att Kaj måste byta verkstad…
Vad ska jag göra?
Niko
Svar från Konsumentverket
Hej Niko,
Tråkigt att höra att du haft så mycket krångel med din bil!
Min kollega Erika skriver lite högre upp i denna tråd:
"För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att bilfirman försökt avhjälpa felet inom skälig tid utan att lyckas."
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med bilfirman. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Hej jag har köpt en bil hos en bilfirma och jag betalde 3500 kontant och rastan 79500 kr bilfirma de tog på kredit från banken sen vi skrivit avtal tillsammans med banker som jag den 79500 sen kör dig i väg efter 1 timm funkar inte växellådan de sa du kan lämna bilen till för att vi ska kola vad är felet nu har gåt en vecka de svar inte på tel och de har inte gjort nån äger byt jag har kontakta banken de sa vi Tack för underlagen!
Detta mejl gäller köp av bil . Lånet är nu fryst då ni inte står som ägare på bilen samt inte kunnat bruka den. Ett fryst lån innebär att ni kan bortse från eventuella utställda fakturor och inte betala på ditt lån tills dess att ni kan bruka bilen och står som ägare på den. Lånet kommer att återavsieras, dvs. startas upp igen, när står som ägare på bilen och den är åter i hans besittning.
Återkoppla gärna till mig om bilfirman hör av sig till er.
Notera att krediten fortfarande är synlig som aktiv om en kreditupplysning skulle tas då köpet inte är hävt.
Och min fråga är var för jag ska stå för lån till ska de gör äger byt eller kanske de gör aldrig eller var för banken ska inte lösa problemet med bilfirma?om ni kan hjälpa mig vissa rätt väg tack.
Lais
Svar från Konsumentverket
Hej Lais,
Det var tråkigt att höra vilket krångel du haft med din nya bil.
Huvudregeln är att ingånget avtal gäller. Det innebär att du i första hand har rätt att reklamera, alltså klaga till bilfirman. I första hand kan du kräva att bilfirman åtgärdar ett ursprungligt fel utan kostnad för dig. Bilfirman kan få flera försök på sig att åtgärda samma fel. Kräv även att företaget ordnar med ägarbytet.
Har bilfirman fått flera försök att laga bilen men inte lyckats, eller om det tar oskäligt lång tid kan du ha rätt att kräva att få häva köpet.
Tänk på att sköta kontakten med bilfirman skriftligen så att du har bevis för vad som sagts mellan er (oavsett om bilfirman inte svarar). Mejl fungerar bra.
Om du har betalat via en kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.
Om bilfirman tar ansvar och åtgärdar felet samt ordnar med ägarbytet är du skyldig att betala fakturorna enligt avtalat.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej, vi köpte en ny bil i början på sommaren. Motorlampan har börjat lysa totalt 7 gånger och den har varit inne på verkstan 2 gånger utan att ha hittat vad som är fel. Nu när motorlampan börjat lysa igen skickade vi ett mail som vi inte fått svar på så vi ringde bilfirman som inte visste att bilen varit inne tidigare och skulle återkomma till oss. När har vi rätt att lämna tillbaka bilen? Vänliga hälsningar Lisa