Biljetter och evenemang
Kan jag kräva tillbaka pengarna när konserten har blivit flyttad?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Om en konsert ställs in eller flyttas har du rätt att få tillbaka pengarna för själva konserten. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in eller ändrar datum, även om de hänvisar till så kallat force majeure. Arrangören ska återbetala dig för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för. För att få tillbaka dina pengar ska du vända dig till arrangören med ditt återbetalningskrav.
I de fall evenemanget flyttar och du erbjuds att använda din biljett vid det nya tillfället, så kan du självklart välja att acceptera det men det är inget som du måste göra. Vill du hellre ha tillbaka pengarna ska du kunna kräva det.
Avgörande från Allmänna reklamationsnämnden
Enligt ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) så ska konsertarrangörer återbetala biljettpengarna när konserten ställs in.
Läs mer om beslutet på ARN:s webbplats
Vänligen
Följdfråga
Jag har köpt biljetter hos Nortic.se
Nu är konserten framflyttad till nästa år. Nortic erbjuder köpare att få återköp. Men enligt dem kan det ta minst 2månader innan de återbetalning sker.
Får de göra så? Jag har aldrig varit med om något sånt krångel tidigare.
Jennie
Svar från Konsumentverket
Hej Jennie,
Det finns inte reglerat i lag inom vilken tiden en arrangör ska återbetala dig vid ett inställt eller framflyttat evenemang.
Har du betalat med kreditkort eller faktura?
Har du betalat biljetten med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken). Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i så fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Ta kontakt med Kronofogden
Har du ett skriftligt löfte om återbetalning och inte har möjlighet att använda invändningsrätten kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.
Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar. Tänk på att avgiften Kronofogden tar ut kan du också kräva att företaget ska ersätta dig för.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej, jag bokade i slutet av 2019 biljetter via Live Nation till Elton Johns europaturné i september 2020. Corona ställde till det och konserten flyttades fram till oktober 2021. I september 2021 meddelade Elton John att han väntade på operation för sin höft, varvid konserten flyttades fram till juli 2023.
I mejlet från Live Nation meddelar de att "Köpta biljetter kommer att fortsätta gälla till det nya datumet. Om du inte kan gå på det nya datumet så gäller återlösen av biljetter fram till och med 5 november 2021 via återförsäljaren AXS."
Nu undrar jag om jag i dags dato, januari 2023, bör kunna få pengarna tillbaka för den tre år framflyttade konserten, där 2023 års datum inte längre passar mig. Jag har däremot vare sig bekräftat att jag accepterar det nya datumen, eller krävt återlösen innan 5 september 2021.
Kan Live Nation kräva att man ska ha meddelat krav på eventuell återlösen av biljetter innan 5 november 2021 om konserten ställts in enligt ovan? Eller kan jag, nu efter 5 november 2021, åberopa att de ej hållit sin del av avtalet och kräva återbetalning?
Carl
Svar från Konsumentverket
Hej Carl!
Tack för din fråga!
Det finns inga hinder mot att Live Nation har en viss tidsbegränsning, förutsatt att de tydligt förklarar för dig vad som gäller och att du ges skälig tid att återkomma med besked. Tidsfristen ska vara tillräckligt lång för att du ska kunna ta del av informationen och fundera över ditt beslut. Om företaget begränsar betänketiden på detta sätt är det också viktigt att förklara vad som händer om du inte återkommer med ett besked.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej!
Jag och två vänner skulle på en konsert lördag 4 maj. Arrangörerna avbokade de fyra kända artisterna dagen innan (för att tydliggöra artisterna själva ville inte närvara på eventet då arrangör inte uppfyllde överenskommelse kring gage. Detta ledde till att arrangör dagen innan eventet förändrade eventet till att bli en DJ spelning med ett okänt live band och sänkte inträdesavgift. Vi har redan betalt det fulla priset då eventet annonserades ut med de fyra artisterna. Vi undrar nu om vi kan kräva full återbetalning på biljett priset.
Diana
Svar från Konsumentverket
Hej Diana,
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Får jag avboka konsertbiljett när artist byts ut?
Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej, vad gäller vid inställd konsert nära inpå att den ska börja, dvs 1,5 timme innan start och man har kostnader för resa och hotell?
Maria Elena
Svar från Konsumentverket
Hej Maria,
Tack för din fråga.
Det du har rätt till är att få pengarna tillbaka för biljetten.
Att få ersättning för hotell och resa kan tyvärr bli svårt. Det finns inget som reglerar att du har de rättigheterna. Men du har alltid rätt att argumentera för det du anser.
Konsertbiljetter och evenemangsbiljetter | Konsumentverket
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Om en artist ställer i sin sommarturné pgr av personliga skäl Får man pengarna tillbaka om man delbetala med Swedbank pay?
Katarina
Svar från Konsumentverket
Hej Katarina,
Tack för din fråga.
Oavsett hur du har valt att betala för evenemanget ska du kontakta arrangören och begära en återbetalning om turnén blir inställd.
Har du valt att delbetala för evenemanget via en kreditgivare har du ett extra skydd i konsumentkreditlagen. Konsumentkreditlagen ger dig något som kallas invändningsrätt. Du kan därför kontakta kreditgivaren (banken) för att kräva en återbetalning.
Mer om invändningsrätten vid kreditköp
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej! Skulle på ett evenemang 2 juni. En vecka efter jag köpt biljetten flyttade de evenemanget till 23 maj. Jag kan ej närvara då och krävde därför pengarna tillbaka. När jag vänder mig till dem angående krav om återköp svarar de mig att jag har skrivit försent och att deadline för detta redan varit. Ingen deadline har tidigare framkommit när de annonserade att evenemanget skulle flyttas. Had jag rätt till återköp och kan de verkligen göra såhär när de tidigare inte informerat om sista datum för återköp?
Mvh
Sixten
Svar från Konsumentverket
Hej Sixten,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Min kollega Cecilia har besvarat en liknande fråga tidigare i denna tråd:
"Det finns inga hinder mot att företaget har en viss tidsbegränsning, förutsatt att de tydligt förklarar för dig vad som gäller och att du ges skälig tid att återkomma med besked. Tidsfristen ska vara tillräckligt lång för att du ska kunna ta del av informationen och fundera över ditt beslut. Om företaget begränsar betänketiden på detta sätt är det också viktigt att förklara vad som händer om du inte återkommer med ett besked."
Har du inte fått tydlig information angående datum för återköp av biljetten får du argumentera för detta och kräva en återbetalning.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej
Jag har biljett till Jesus Christ Superstar på Dalhalla i sommar. Den har nu blivit flyttad till nästa sommar. Arrangören erbjuder endast att jag får gå på musikalen då istället och vill inte återbetala pengar. Jag kan inte gå nästa sommar. Har jag inte rätt att få tillbaka pengarna för biljetten?