Föreläggande mot Poppels Bryggeri AB
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder Poppels Bryggeri att marknadsföra alkohol till konsumenter i sociala medier genom att visa bilder på företagets öl intill en tallrik med mat, på en tunna, med en person i en industrilokal, på en sten i naturen eller intill matingredienser.
Grundregeln är att man måste iaktta särskild måttfullhet vid marknadsföring av alkohol. KO bedömer att inläggen står i strid med den så kallade bildregeln i 7 kap 5 8 alkohollagen. Bildregeln innebär att bilden endast får visa varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar och varumärket.
Förbudet är kopplat till ett vite på 1 miljon kronor. Ett vite är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.
För att ta del av hela föreläggandet kontakta Konsumentverket på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2022-580.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Vont AB
Marknadsföring av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare är förbjuden på nätet. Det är bara tillåtet att passivt sälja produkterna.
Föreläggande
23 oktober 2025
Föreläggande mot Jocke och Jonna AB
KO förbjuder företaget Jocke och Jonna AB att göra reklam för barnprodukter i sociala medier utan att tydligt reklammarkera inläggen.
Föreläggande
17 oktober 2025
Föreläggande mot Beauty Icons AB
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder företaget Beauty Icons AB att marknadsföra smink i sociala medier utan att det framgår att det är frågan om marknadsföring.
Föreläggande
25 september 2025