Föreläggande 2 SAS
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder flygbolaget SAS att ge intryck av att konsumenten måste vända sig till resebyrån för att kräva tillbaka sina pengar. Det måste tydligt framgå att konsumenten , vid händelse av inställd flygning, har rätt att få biljettpriset återbetalat direkt från SAS.
Konsumentombudsmannen förbjuder Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, SAS, att påstå eller ge intryck av att konsumenter som köpt sina biljetter via förmedlare inte har rätt att få biljettpriset återbetalat direkt från SAS i händelse av inställd flygning.
Flygbolaget får heller inte rekommendera konsumenter att i händelse av inställd flygning kontakta förmedlare för att ansöka om återbetalning utan att samtidigt ge konsumenten tydlig information om att konsumenten kan få återbetalning från SAS och att det kan tillkomma avgifter om konsumenten begär återbetalning via förmedlaren.
Föreläggandet är kopplat till ett vite på en miljon kronor, vilket innebär att om företaget bryter mot kravet på korrekt information kan domstolen komma att döma ut vitet.
För att läsa föreläggandet med diarienummer 2020/421, kontakta konsumentverket@konsumentverket.se.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Vont AB
Marknadsföring av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare är förbjuden på nätet. Det är bara tillåtet att passivt sälja produkterna.
Föreläggande
23 oktober 2025
Föreläggande mot Jocke och Jonna AB
KO förbjuder företaget Jocke och Jonna AB att göra reklam för barnprodukter i sociala medier utan att tydligt reklammarkera inläggen.
Föreläggande
17 oktober 2025
Föreläggande mot Beauty Icons AB
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder företaget Beauty Icons AB att marknadsföra smink i sociala medier utan att det framgår att det är frågan om marknadsföring.
Föreläggande
25 september 2025