Dom från Patent- och marknadsöverdomstolen i målet KO – Kenza Zouiten AB
DomPublicerad: 18 juni 2021
Enligt Patent- och marknadsöverdomstolen har influencern publicerat 19 inlägg i sociala medier som inte varit tillräckligt tydligt markerade som reklam. Det framgår av domen i målet mellan Kenza Zouiten AB och Konsumentombudsmannen, KO.
Domstolen prövade 31 olika inlägg som influencern publicerat på Instagram, Facebook, Youtube samt på sin egen blogg. I samtliga inlägg förekom i olika stor omfattning ett glasögonvarumärke. 19 av dessa har domstolen funnit är marknadsföring.
Domen är slutgiltig och därmed viktig eftersom det är ett vägledande avgörande för vad som är grunden för ett kommersiellt samarbete mellan ett företag och en influencer – och därmed vad som är reklam i en influencers flöde.
För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/397.
Fler domar
Dom i målet KO-biträde - Nordea
Hovrätten går på tingsrättens linje. Det innebär att domstolen inte anser att banken hade ansvar att stoppa de transaktioner som bankkunden lurades att göra.
Dom
17 december 2025
Dom i målet Konsumentverket – Jump Yard Concepts AB
Målet handlar om sanktionsavgift för brott mot produktsäkerhetslagen.
Dom
12 december 2025
Dom i målet Konsumentverket – Inter Agenturer AB
Förvaltningsrätten dömer företaget att betala en sanktionsavgift på 1 miljon kronor.
Dom
25 november 2025