Tinder lovar raka besked om sin personanpassade prissättning
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Efter en EU-koordinerad insats ledd av Konsumentverket och den nederländska konsumentskyddsmyndigheten har datingappen Tinder lovat att informera konsumenter om den personanpassade prissättningen som bolaget tillämpar på sina premiumtjänster.
Insatsen inleddes efter en granskning av organisationen Sveriges konsumenter som avslöjade att användare av Tinder fick betala olika mycket för en och samma premiumtjänst.
Utredningen som sedan följde visade att Tinder använde sig av individanpassad prissättning för sina premiumtjänster där användare fick betala olika mycket beroende på hur de agerat på plattformen. Det handlade till exempel om att konsumenter som tidigare visat ett bristande intresse för premiumtjänster blev erbjudna en rabatt för att uppgradera till premium. Utredningen visade även att Tinder tidigare har haft personanpassade priser utifrån konsumenters ålder, men att bolaget upphörde med detta i april 2022.
Strider mot lagen
Att utelämna information om att priset är personanpassat baserat på automatiskt beslutsfattande strider mot lagens bestämmelser som kräver att detta ska framgå och att prisinformation ska vara tydlig.
Den EU-koordinerade insatsen har nu lett fram till att Tinder lovar följande:
Inte tillämpa individanpassad prissättning baserad på ålder, såvida man inte är tydlig med det
Informera tydligt om att rabatter på premiumtjänsterna är personanpassade baserat på automatiskt beslutsfattande
Informera användare om varför de erbjuds en personlig rabatt, till exempel att de avstått från att teckna premiumtjänst till ordinarie pris
CPC-nätverket kommer nu att följa upp så att Tinder håller sitt löfte om ökad transparens av tjänstens prissättning.
Läs mer i EU-kommissionens pressmeddelande
Kontakt för medierna:
Presstjänsten telefon 054-19 40 20 eller press@konsumentverket.se
Fler pressmeddelanden
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på och som orsakar störst kostnad för samhället, enligt studie från Konsumentverket.
Pressmeddelande
14 april 2025
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB. Insatsen omfattar överträdelser i spelet Star Stable Online.
Pressmeddelande
21 mars 2025
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar
290 000 kronor kunde överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem reagerade. Nu hjälper KO Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Pressmeddelande
4 mars 2025