Omfattande problem med näthandel – Konsumentverket inleder stor granskning
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Konsumentverket har fått in mängder av anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar. Därför inleder nu myndigheten en granskning av tio webbplatser där det förekommer allvarliga brister.
Synonymt för de tio nätbutikerna är att de använder sig av en affärsmodell där det framstår som att butiken är svensk och med ett svenskt lager, men där varorna i själva verket skickas från ett annat land.
– Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket.
Produkten motsvarar inte förväntningarna
Typiskt för många av anmälningarna är att man har beställt en produkt som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité, men istället har det levererats något som inte alls motsvarar förväntningarna. De som sedan försökt returnera varan har hänvisats till att på egen bekostnad skicka tillbaka varan till landet det skickades från.
– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson. Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera.
Granskning av tio butiker
Konsumentverket granskar tio svenska nätbutiker som använder sig av den här affärsmodellen och har hittills funnit flera marknadsrättsliga brister, varav de allvarligaste är:
Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
Bristande kontaktinformation
Bristande information om varifrån produkterna skickas
Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)
Så känner du igen ett dropshippingföretag
När du handlar online kan det vara svårt att veta om du köper från ett företag som använder sig av dropshipping. Här är några tecken att hålla utkik efter:
Otydliga kontaktuppgifter: Att det till exempel saknas kontaktvägar eller att företaget anger en privatpersons adress i stället för en företagsadress.
Andras erfarenheter: Kolla efter recensioner av nätbutiken i andra forum.
Bristfällig information om leveranstid: Leveranstiden kan vara längre än förväntat eftersom leverantören ofta är baserad utanför EU. Var noga med att kontrollera detta innan du slutför köpet.
Stavfel på hemsidan: Ibland finns det översättningsfel eller märkliga formuleringar på webbplatsen. Detta kan vara ett tecken på att företaget använder dropshipping.
Kontakt för medierna: Henric Jonsson, juridisk rådgivare, via presstjänsten telefon 054-19 40 20.
Fler pressmeddelanden
KO agerar mot tio kända företag för bristande prisinformation
Trots att företagen lovat rätta sig fortsatte de med bristande prisinformation. Tio företag föreläggs nu att åtgärda felen. Annars hotar höga vitesbelopp.
Pressmeddelande
19 maj 2025
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar
Konsumentverket fortsätter att granska hoppborgar på marknader, tivolin, snabbmatställen och köpcentrum. Säkerhetsbrister förekommer fortfarande.
Pressmeddelande
6 maj 2025
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot lagen.
Pressmeddelande
22 april 2025