Nordiska konsumentmyndigheter uppmanar till översyn av marknadsföring om klimatkompensation
Med hänvisning till en dom mot en mejeriproducent uppmanar nu de nordiska myndigheterna företag att se över hur de använder påståenden om klimatpåståenden. I stället för att använda generella påståenden om klimatkompensation bör företagen i stället beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
I domen från 2023 förbjöd patent- och marknadsdomstolen, PMD, en mejeriproducent att använda påståendet ”netto noll klimatavtryck” och andra liknande påståenden som ger konsumenten intryck av att produkten inte har någon påverkan på klimatet, eller att påverkan har blivit fullt ut kompenserad om det inte kan styrkas.
Domstolen fastslog att påståendet gav konsumenter intrycket av att produkten inte hade någon påverkan på klimatet, eller att den påverkan som produkten hade orsakat var helt kompenserad. Mejeriproducenten kunde inte bevisa att så var fallet, och det framkom även flera oklarheter kring klimatkompensationen, vilket sammantaget gjorde att påståendet ansågs vara vilseledande.
Underlättar tillsynsarbete
Med ledning av domen har nu konsumentmyndigheterna i de nordiska länderna kommit fram till att det finns uppenbara svårigheter att styrka klimatkompensationspåståenden i enlighet med direktivet om otillbörliga affärsmetoder som implementerats genom marknadsföringslagen i Sverige. Av den anledningen bör därför företag undvika att använda sig av svepande påståenden om klimatkompensation i sin marknadsföring. I stället bör företag beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
– Tack vare samarbetet mellan de nordiska länderna har vi konsumentmyndigheter nu en gemensam hållning i den här frågan. Det underlättar vårt tillsynsarbete och gör det lättare för företag att respektera de regler som finns på det här området, säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.
Det nordiska uttalandet om klimatkompensationspåståenden i marknadsföring
Kontakt för medierna: Vid frågor och för ytterligare kommentarer kontakta presstjänsten på telefon 054-19 40 20.
Fler pressmeddelanden
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på och som orsakar störst kostnad för samhället, enligt studie från Konsumentverket.
Pressmeddelande
14 april 2025
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB. Insatsen omfattar överträdelser i spelet Star Stable Online.
Pressmeddelande
21 mars 2025
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar
290 000 kronor kunde överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem reagerade. Nu hjälper KO Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Pressmeddelande
4 mars 2025