Nordiska konsumentmyndigheter tar ytterligare steg för att stärka samarbetet
I slutet av augusti träffades konsumentskyddsmyndigheterna i Danmark, Färöarna, Finland, Grönland, Island, Sverige och Norge för att diskutera gemensamma konsumentutmaningar och tillsynsstrategier.
De nordiska konsumentmyndigheterna konstaterar att utmaningarna för konsumenter är liknande i alla nordiska länder. Digitalisering, stora globala spelare och gränsöverskridande handel gör det internationella arbetet allt viktigare.
Samarbete på nordisk nivå för att förebygga och stoppa otillbörlig marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor bidrar till ett starkt konsumentskydd och större förutsägbarhet och rättssäkerhet för företag som verkar på den nordiska marknaden, menar myndigheterna.
Ett utvecklat samarbete gör också att man kan dela erfarenheter och på så sätt arbeta mer effektivt.
– Det är oerhört värdefullt att träffa våra nordiska kollegor för att diskutera tillsynsstrategier, prioriteringar och andra viktiga frågor. Genom ett starkt nordiskt samarbete kan vi ta oss an digitaliseringens många utmaningar, både genom tillsynssamarbete och gemensamt kunskapsbyggande, säger Cecilia Tisell, generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.
Fler pressmeddelanden
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på och som orsakar störst kostnad för samhället, enligt studie från Konsumentverket.
Pressmeddelande
14 april 2025
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB. Insatsen omfattar överträdelser i spelet Star Stable Online.
Pressmeddelande
21 mars 2025
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar
290 000 kronor kunde överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem reagerade. Nu hjälper KO Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Pressmeddelande
4 mars 2025