Misslyckade köp slukar miljarder varje år – hantverkartjänster största boven
Varje år förlorar svenskarna minst 40 miljarder kronor på köp som inte slutar bra, visar en ny studie av Konsumentverket. Med bättre kunskap om vilka rättigheter man har går det att spara många tusenlappar som konsument.
Misslyckade köp leder till att konsumenter förlorar både tid och pengar. Det kan till exempel handla om varor som inte fungerar som de ska eller tjänster som inte utförs enligt önskemål. Totalt för hela 2023 förlorade svenska konsumenter 40 miljarder kronor. Det är lika mycket som 6500 kronor per konsument.
Siffrorna kommer från en studie som Konsumentverket genomfört och bygger på 8 000 fall av konsumentproblem som har samlats in under en fyraårsperiod. Det handlar till exempel om varor och tjänster som är bristfälliga, resor som ställs in och avtal som är svåra att säga upp.
Husbyggen och solceller sticker ut
Många olika branscher förekommer i studien. Men det är en liten grupp som står för den allra största kostnaden; högst upp ligger hantverkartjänster och husbyggen, tätt följt av bilhandeln och telekomtjänster. Tittar man på de vanligaste köpen som går fel toppas statistiken av livsmedel, telekomtjänster, kläder, restaurangbesök, hemelektronik och tågresor.
– Det som sticker ut i resultatet för Sverige, jämfört med andra länder som har gjort liknande studier, är problem med husbyggen och, just för 2023, installation av solceller, berättar Hannah Hall, analytiker på Konsumentverket.
En procent av BNP
Den totala siffran på 40 miljarder kronor är stor, lika mycket som en procent av Sveriges BNP. Bakom den gömmer sig fall med hundratusentals svenskar som förutom att betala dyrt med tid och pengar, tvingas in i stressfyllda situationer när företag inte fullföljer sina skyldigheter.
– Den här siffran är hög. Men det är också tyvärr en underskattning av den totala skadan som uppstår för konsumenter. Det finns nämligen ett stort mörkertal här och det gäller problem som konsumenter inte är medvetna om. Exempelvis gäller det vilseledande marknadsföring. Här vet vi inte hur mycket pengar som döljer sig, säger Hannah Hall.
Många gånger skulle skadan också kunna undvikas om konsumenten haft bättre koll på sina rättigheter. En vanlig miss många konsumenter gör att vi i inte vet om att vi i Sverige har tre års reklamationsrätt på varor och tjänster och att vi med den kan kräva ersättning när köpet blir misslyckat.
Läs studien i sin helhet (Konsumentverkets publikationer)
Kontakt för medierna: Hannah Hall, analytiker, via presstjänstens telefon 054-19 40 20.
Fler pressmeddelanden
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Pressmeddelande
6 februari 2025
Domstol sätter stopp för Svea banks förseningsavgifter
Avtalsvillkor om förseningsavgifter innebär en ojämlikhet mellan avtalsparterna och ska förbjudas.
Pressmeddelande
31 januari 2025
Fortsatta brister med marknadsföring av reapriser – nu ingriper Konsumentverket mot flera företag
Många e-handelsföretag som lockar med rea lever fortfarande inte upp till lagens bestämmelser. Det visar en ny granskning från Konsumentverket.
Pressmeddelande
20 januari 2025