Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Företaget hette tidigare Advea AB och skötte försäljningen utomhus eller i köpcentrum. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.
Förbud och krav från domstolen
Konsumentombudsmannen stämde både företaget och personen bakom företaget i februari i år. I april beslutade Patent- och marknadsdomstolen att personen bakom skulle förbjudas att fortsätta med metoderna, ett beslut i väntan på dom.
Nu kommer domen som kräver att företaget och personen bakom måste vara tydliga med vad de marknadsför och vad varorna kostar. Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. De förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga operatör.
Företaget döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.
Fula metoder
– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.
Mångmiljon-viten ska avskräcka
Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget eller personen bryter mot domen framöver.
Kontakt för medierna: Bettina Lechner, processråd, via presstjänsten telefon 054-19 40 20
Fler pressmeddelanden
KO agerar mot tio kända företag för bristande prisinformation
Trots att företagen lovat rätta sig fortsatte de med bristande prisinformation. Tio företag föreläggs nu att åtgärda felen. Annars hotar höga vitesbelopp.
Pressmeddelande
19 maj 2025
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar
Konsumentverket fortsätter att granska hoppborgar på marknader, tivolin, snabbmatställen och köpcentrum. Säkerhetsbrister förekommer fortfarande.
Pressmeddelande
6 maj 2025
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot lagen.
Pressmeddelande
22 april 2025