KO tar kreditmarknadsbolag till domstol
Kreditmarknadsbolaget 4finance lånar ut högkostnadskrediter och tar ut höga avgifter för att betala ut krediten direkt. Konsumentombudsmannen, KO, tar nu bolaget till domstol.
Om du vill låna pengar hos 4finance och får en ansökan om lån beviljad gäller att krediten kommer betalas ut först efter en vecka och ända upp till tio dagar senare. Du kan få lånet utbetalat direkt när lånet beviljas – men då kostar det. Och det kostar mycket pengar. Exempelvis får man betala 1.800 kr att få ett lån på 10.000 kr utbetalat i anslutning till att lånet beviljas.
Det är inte förrän konsumenten får lånet beviljat som det framgår exakt hur mycket det kostar att få lånet utbetalat direkt. Kostnaden framgår men framför allt framhålls fördelen att välja direkt utbetalning och det är också enkelt att bara genom en knapptryckning välja direktutbetalning. Och då blir det alltså ett riktigt dyrt lån.
Lån ska betalas ut direkt
KO menar dels att lån ska utbetalas direkt när lånet beviljats om kreditgivaren kan det, vilket en kreditgivare normalt alltid kan. Dels menar KO att det inte ska kosta någonting alls att få lån utbetalade. Under alla förhållanden måste kreditgivaren i vart fall vara tydlig i sin information om kostnader och avgifter, särskilt när det som i detta fall är så udda avgifter.
KO vill att domstolen förbjuder 4finance att använda avtalsvillkoren om den senarelagda utbetalningen och direktutbetalningsavgiften eftersom villkoren enligt KO bland annat strider mot god kreditgivningssed.
KO menar att om inte 4finances direktutbetalningsavgift förbjuds så öppnar det för oanade möjligheter även för andra kreditgivare att skapa alla möjliga grundlösa och orättmätiga avgifter.
– Sådana här villkor om speciella typer av avgifter ska inte accepteras, dels eftersom de inte är lagreglerade dels eftersom de är oskäliga. Om man över huvud taget ska acceptera avgifter utan att de är reglerade i lag måste det begränsas till synnerligen välmotiverade avgifter med rimliga avgiftsbelopp. 4finances avgiftsvillkor är ett utmärkt exempel på avgiftsvillkor som inte ska tillåtas eftersom de inte uppfyller något av dessa krav, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.
Kontakt för medierna: Vid frågor och för ytterligare kommentarer kontakta presstjänsten på telefon 054-19 40 20.
Fler pressmeddelanden
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på och som orsakar störst kostnad för samhället, enligt studie från Konsumentverket.
Pressmeddelande
14 april 2025
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB. Insatsen omfattar överträdelser i spelet Star Stable Online.
Pressmeddelande
21 mars 2025
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar
290 000 kronor kunde överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem reagerade. Nu hjälper KO Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Pressmeddelande
4 mars 2025