KO stämmer HI3G Access AB (Hallon)

Pågående målPublicerad: 2 juli 2025

Konsumentombudsmannen, KO, har vänt sig till Patent- och marknadsdomstolen med en stämningsansökan som rör företaget Hallons kundtjänst.

KO vill att domstolen ska kräva av HI3G Access AB, med varumärket Hallon, att klart och lättillgängligt lämna uppgift om bolagets telefonnummer på företagets webbplats. Det gäller i efterköpssituationer, och när marknadsföringsåtgärden innehåller en eller flera uppgifter om andra möjliga kontaktvägar till företaget.

KO vill också att domstolen ska förbjuda företaget att i en chattbot felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon.

Företaget marknadsför mobilabonnemang och bredband till konsumenter.

KO vill att domstolen förknippar de båda punkterna med ett vite. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget bryter mot punkterna.

För att ta del av stämningsansökan kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2023/1148.

Kontakta Konsumentverket