Hälsokostsäljare dömda betala över 2 miljoner
Många konsumenter har råkat ut för företagen Immitecs förbjudna säljmetoder under namnet Caredirect. Nu döms företagen att betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.
Patent- och marknadsdomstolen slår fast att företaget Immitec Sverige AB och det norska företaget Immitec Norge AS har brutit mot marknadsföringslagen på en rad punkter.
Tävling och prova-på-paket
Företagen sysslar med telefonförsäljning av hälsokost, kosttillskott samt hud- och hygienprodukter under namnet Caredirect och ibland Hälsorutan. Företagen har i många fall fått konsumenterna att tro att de vunnit en tävling eller ska få ett gratis provpaket. Konsumenterna har i stället fastnat i ett abonnemang på hälsokost.
Allvarligt och återkommande
Förutom vinster som inte finns och provpaket som inte är gratis har företagen krävt betalning för varor som konsumenten inte beställt. Domstolen konstaterar att det rör sig om aggressiv marknadsföring och överträdelser av allvarlig och systematisk art.
– Vi är nöjda med att domstolen delar Konsumentombudsmannens syn på allvaret i företagens agerande, även om vi hade önskat en högre marknadsstörningsavgift, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.
Måste informera
Domstolen skriver i domen att företagen tydligt måste informera om att de vill sälja ett abonnemang, vad det kostar, hur ofta leveranserna kommer och abonnemangets löptid. Företaget måste också göra det tydligt för konsumenterna vilka kostnader som tillkommer och att man har ångerrätt.
Högt vite
Förutom marknadsstörningsavgift på sammanlagt 2 120 000 kronor för de båda bolagen, är domens punkter kopplade till vite. Det innebär att om företagen bryter mot förbuden och informationskraven framöver kan de sammanlagt komma att dömas att betala vite på 14 miljoner kronor i månaden.
Kontakt för medierna: Processråd Gunnar Wikström via presstjänsten, telefon 054-19 40 20
Fler pressmeddelanden
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på och som orsakar störst kostnad för samhället, enligt studie från Konsumentverket.
Pressmeddelande
14 april 2025
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB. Insatsen omfattar överträdelser i spelet Star Stable Online.
Pressmeddelande
21 mars 2025
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar
290 000 kronor kunde överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem reagerade. Nu hjälper KO Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Pressmeddelande
4 mars 2025