Fortsatta brister med marknadsföring av reapriser – nu ingriper Konsumentverket mot flera företag
Många e-handelsföretag som lockar med rea lever fortfarande inte upp till lagens bestämmelser. Det visar en ny granskning från Konsumentverket.
Granskningen som genomfördes under hösten visar att 4 av 10 e-handelsföretag bryter mot bestämmelsen i prisinformationslagen som tillkom hösten 2022 för att minska risken att företag vilseleder konsumenter vid prissänkningar.
Enligt bestämmelsen måste företag som uppger att priset har sänkts på en produkt ange det lägsta pris som produkten har haft under de senaste 30 dagarna.
– Lagen är till för att du ska kunna lita på att ett erbjudande är så bra som det påstås, men det går ju inte om inte alla handlare följer reglerna, säger Johan Ohlsson, enhetschef vid Konsumentverket.
En motsvarande granskning genomfördes hösten 2023. Då var det sju av tio företag som inte följde lagen.
– Vi kan konstatera att det har skett en förbättring jämfört med granskningen 2023, men fortfarande kvarstår stora brister. Vi kan också konstatera att det är företagen som vi ingrep mot då som nu sköter sig bättre än de som inte tidigare har fått något påpekande från oss, säger Johan Ohlsson.
Granskningen leder nu till att Konsumentverket inleder tillsynsärenden mot 30 företag. Det kan även bli aktuellt med rättsliga åtgärder.
Läs generaldirektör Cecilia Tisells kommentar om granskningen i KO har ordet
Kontakt för medier: Johan Ohlsson, enhetschef, via presstjänsten, telefon 054-19 40 20
Fler pressmeddelanden
KO agerar mot tio kända företag för bristande prisinformation
Trots att företagen lovat rätta sig fortsatte de med bristande prisinformation. Tio företag föreläggs nu att åtgärda felen. Annars hotar höga vitesbelopp.
Pressmeddelande
19 maj 2025
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar
Konsumentverket fortsätter att granska hoppborgar på marknader, tivolin, snabbmatställen och köpcentrum. Säkerhetsbrister förekommer fortfarande.
Pressmeddelande
6 maj 2025
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot lagen.
Pressmeddelande
22 april 2025