Företag säljer varor som snart slutar fungera
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Trots att produkter slutar fungera eller tappar viktiga funktioner när 2G- och 3G-näten snart stängs ner säljs varorna fortfarande i butiker och på nätet. Det visar en ny undersökning som Konsumentverket gjort.
I myndighetens granskning ingick 36 företag. Av dem säljer 17 fortfarande varor som snart slutar fungera, utan att informera kunderna om det.
Flera slags produkter
Bland produkterna som berörs finns mobiltelefoner av modeller som särskilt riktar sig till äldre personer. Andra varor är bland annat antenner, GPS-spårare och smartklockor.
Måste få information
– Det är illa att företagen marknadsför produkter som snart slutar fungera utan att tala om det. De måste vara tydliga med informationen om hur varorna påverkas när 2G- och 3G-näten nu försvinner. Konsumenten ska ha en ärlig chans att välja om man vill köpa varan utifrån relevanta fakta, säger Mikaela Källman, jurist på Konsumentverket.
Brister inom detaljhandeln
De stora telekombolagen är tydliga med information om hur förändringen i näten påverkar produkterna, men det är sämre inom detaljhandel som till exempel säljer mobiler, hemelektronik samt sport- och fritidsprodukter.I granskningen framkommer det också att företagen kan ha slut på de aktuella produkterna på nätet, men att de fortfarande finns att köpa i företagens fysiska butiker.
Bryter mot lagen
Konsumentverket bedömer att företagen bryter mot distansavtalslagen och marknadsföringslagen när de inte tydligt berättar att vissa varor snart slutar fungera helt eller tappar viktiga funktioner. Konsumentköplagen kan även ge konsumenter rätt att häva köpet mot bakgrund av bristande information.
Måste rätta sig
Den tematiska granskningen skickas nu till berörda företag och branschorganisationer.
– Vi förutsätter att företagen kommer att rätta sig frivilligt när de nu får ta del av vår granskning. Myndigheten följer upp granskningen och öppnar tillsynsärenden mot de företag som inte rättat sig, säger Mikaela Källman.
De två gamla näten avvecklas successivt, och kommer att vara helt nedlagda senast vid utgången av 2025.
Här finns mer information
Telekombranschen har tagit fram mer information om vilka produkter som är berörda av teknikskiftet på sajten bytnät.nu. Under fliken privatpersoner och småföretag finns produkter listade.
Konsumentverkets tematiska granskning
Kontakt för medierna: Mikaela Källman, jurist, via presstjänsten telefon 054-19 40 20
Fler pressmeddelanden
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på och som orsakar störst kostnad för samhället, enligt studie från Konsumentverket.
Pressmeddelande
14 april 2025
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB. Insatsen omfattar överträdelser i spelet Star Stable Online.
Pressmeddelande
21 mars 2025
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar
290 000 kronor kunde överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem reagerade. Nu hjälper KO Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Pressmeddelande
4 mars 2025