Föreläggande Tradecom Scandinavia AB
Konsumentombudsmannen, KO, beslutar nu att företaget Tradecom Scandinavia AB, ska lämna klar och begriplig information vid marknadsföring av hälsokostprodukter via telefon innan distansavtal ingås. Informationen till konsumenten ska ge besked om avtalets bindningstid.
Företaget säljer bland annat hälsokostprodukter under varumärket Vitalplus. Av anmälningar till Konsumentverket framgår att företaget inte tillräckligt tydligt informerat om att konsumenterna, när de tackar ja, ingår ett avtal med bindningstid. Av anmälningarna framgår att konsumenterna inte skulle ha tackat ja om de förstått att det fanns en bindningstid.
Föreläggandet är förenat med ett vite om 500 000 kronor. Ett vite är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.
För att läsa föreläggandet kontakta registraturen via konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/1611.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Reva Media AB
KO förbjuder Reva Media AB/Bostadslistan att påstå att en tjänst erbjuds till ett förmånligt pris utan att det framgår att konsumenten måste teckna abonnemang.
Föreläggande
17 mars 2025
Föreläggande mot Kviq AB
KO förbjuder Kviq AB att felaktigt påstå att de representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga mobiloperatör.
Föreläggande
17 februari 2025
Föreläggande mot Santander Consumer Bank
Föreläggandet rör Santanders avtal vid privatleasing av bil.
Föreläggande
12 februari 2025