Föreläggande Swedfonenet AB
KO ålägger Swedfonenet att lämna tydligare information till konsumenter vid telefonförsäljning. Företaget får inte heller ge intryck av att representera konsumentens nuvarande operatör. Swedfonenet ska också rätta sin marknadsföring.
A) Konsumentombudsmannen (KO) ålägger Swedfonenet AB vid vite av 750 000 kronor att vid telefonförsäljning av telefon- eller bredbandsabonnemang i början av varje samtal tydligt informera konsumenten om att säljaren representerar Swedfonenet och att syftet med samtalet är att sälja Swedfonenets abonnemang.
B) KO förbjuder Swedfonenet vid vite av 750 000 kronor att vid telefonförsäljning av telefon- eller bredbandsabonnemang felaktigt påstå eller ge intryck av att försäljaren representerar konsumentens nuvarande operatör eller att den nuvarande operatören lagt ned verksamheten.
C) KO förbjuder Swedfonenet vid vite av 750 000 kronor att vid marknadsföring av telefon- eller bredbandsabonnemang påstå att det föreligger ett företagsabonnemang, när personen ifråga träffat avtalet i egenskap av konsument. Föreläggandet ska godkännas och vara KO tillhanda senast den 15 september 2015.
För att läsa föreläggandet med diarienummer 2014/1211, kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Reva Media AB
KO förbjuder Reva Media AB/Bostadslistan att påstå att en tjänst erbjuds till ett förmånligt pris utan att det framgår att konsumenten måste teckna abonnemang.
Föreläggande
17 mars 2025
Föreläggande mot Kviq AB
KO förbjuder Kviq AB att felaktigt påstå att de representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga mobiloperatör.
Föreläggande
17 februari 2025
Föreläggande mot Santander Consumer Bank
Föreläggandet rör Santanders avtal vid privatleasing av bil.
Föreläggande
12 februari 2025