Föreläggande mot Kviq AB
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder företaget Kviq AB att felaktigt påstå att de representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga mobiloperatör.
KO kräver också att företaget tydligt måste informera om att säljaren ringer från Kviq och att syftet är att sälja företagets egna abonnemang. Dessutom förbjuds företaget att påstå att konsumenten är bunden av ett avtal när anbudet accepterades under pågående säljsamtal. Företaget måste också bli tydliga med hur långa bindningstiderna är för företagets avtal.
Föreläggandet är förknippat med ett vite på 1,5 miljoner kronor. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget skulle bryta mot förbuden och kraven på tydlig och korrekt information. För att ta del av föreläggandet kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2024/508.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Nakdcom One World AB
KO kräver att företaget ska basera prismarknadsföring i procent på det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Bygghemma Sverige AB
Konsumentombudsmannen, KO, kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Blomsterlandet i Sverige AB
Konsumentombudsmannen kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025