Föreläggande mot Detur AB
Konsumentombudsmannen, KO, ålägger Detur Sweden AB att, då berörda resenärer via mejl får besked om att deras paketresa ställts in, informera om att Detur utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar ska betala tillbaka det som resenären har betalat för resan.
Till föreläggandet kopplats ett vite om 1 miljon kronor. Beslutet gäller omedelbart, utan hinder av att föreläggandet inte vunnit laga kraft.
För att ta del av föreläggandet kontakta registrator via mejl konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2022/935.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Reva Media AB
KO förbjuder Reva Media AB/Bostadslistan att påstå att en tjänst erbjuds till ett förmånligt pris utan att det framgår att konsumenten måste teckna abonnemang.
Föreläggande
17 mars 2025
Föreläggande mot Kviq AB
KO förbjuder Kviq AB att felaktigt påstå att de representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga mobiloperatör.
Föreläggande
17 februari 2025
Föreläggande mot Santander Consumer Bank
Föreläggandet rör Santanders avtal vid privatleasing av bil.
Föreläggande
12 februari 2025