Dom i målet mellan KO och Swedish Online Services SOS
Marknadsdomstolen går på Konsumentombudsmannens linje mot företaget som tidigare hette Firstdate. Enligt domen finns det brister och oklarheter i både marknadsföringen och avtalsvillkoren.
KO:s kritik mot företaget berör en rad olika punkter.
Till exempel framgår det inte tillräckligt tydligt, vad tjänsterna kostar eller att det är ett abonnemang som konsumenten ingår. När konsumenten tecknat sig till ett abonnemang är det svårt att förstå hur det ska avslutas, eftersom uppsägningsvillkoren är utspridda i de finstilta användarvillkoren.
I domen gör Marknadsdomstolen samma bedömning som KO. Det innebär att det i Firstdates reklam tydligt måste framgå om det är ett abonnemang man tecknar och vilken den verkliga kostnaden är.
Marknadsdomstolen tvingar också Firstdate att lämna klar och begriplig information om den lagstadgade ångerrätten.
Bolaget måste dessutom, enligt domstolen, lämna information på sin hemsida om bolagets namn, postadress, organisationsnummer och e-postadress.
Bryter Firstdate mot något av dessa förbud hotas bolaget av ett vite på en miljon kronor.
Ta del av domen
För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2013/203.
Fler domar
Dom i målet KO – Tradecom Scandinavia AB
Domstolen dömer företaget Tradecom Scandinavia AB att betala vite på en halv miljon kronor till staten. Försäljning har skett under varumärket Vitalplus.
Dom
2 juni 2025
Dom i målet KO – 4finance AB
Patent- och marknadsdomstolen förbjuder 4finance AB att använda avtalsvillkoret där det tillkommer en avgift för direktutbetalning.
Dom
28 maj 2025
Dom i målet KO – Guldbrev AB
Konsumentombudsmannen, KO, förlorar mot företaget Guldbrev på flera viktiga punkter.
Dom
27 maj 2025