Dom i målet mellan KO och Prospect Marketing
Företaget Prospect Marketing har skickat reklam om ett hockeyläger direkt till barn. För det fälldes bolaget i Patent- och marknadsdomstolen i november 2016. Företaget överklagade storleken på vitet till Patent- och marknadsöverdomstolen.
I den första domen blev vitet satt till 1 miljon kronor. Företaget begärde att beloppet skulle sänkas till 100 000 kronor. Nu har Patent- och marknadsöverdomstolen fattat beslut och sätter vitesbeloppet till 500 000 kronor. Domstolen resonerar som så att bolagets omsättning på 1,5 miljoner om året och att marknadsföringen varit relativt begränsad i sin omfattning talar för ett sänkt vite. Att marknadsföringen riktats direkt till barn och att den varit påtryckande i sin utformning däremot talar för att beloppet skulle höjas. En sammanvägd bedömning landade i 500 000 kronor. För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2015/673.
Fler domar
Dom i målet KO – Immitec
PMÖD fastställer en tidigare dom. Företagen Immitec Sverige AB och norska Immitec AS döms att betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.
Dom
28 mars 2025
Dom i målet Thermotic AB – Konsumentverket
Förvaltningsrätten har beslutat att Thermotic AB ska betala en sanktionsavgift på 150 000 kronor.
Dom
21 mars 2025
Dom i målet Örjans fiske och fritid – Konsumentverket
Företaget som hyr ut hoppborgar har överklagat Konsumentverkets beslut att förbjuda uthyrningen och har också klagat på kostnaden för genomförd besiktning.
Dom
5 mars 2025