Dom i målet mellan KO och Norwegian
Konsumentombudsmannens begäran om utdömande av vite mot företaget Norwegian avslås i en dom den 7 juli 2016.
När flyget är försenat, ställs in eller är överbokat berör det ofta många passagerare. Konsumenterna har då rätt till olika former av ersättningar och assistans beroende på omständigheterna enligt en EU-förordning. Flygbolaget Norwegian skickade i samband med en pilotstrejk ett sms med länk till EU-förordningen till drabbade resenärer. Konsumentombudsmannen, KO, ansåg att flygbolaget inte tydligt nog informerat passagerare om deras rättigheter. Företaget däremot ansåg att de informerar på ett tillräckligt tydligt och modernt sätt. KO begärde att domstolen skulle döma flygbolaget att betala ett vite, mot bakgrund av ett tidigare informationsföreläggande. Domstolen delade inte KO:s uppfattning och gav Norwegian rätt. Domstolen anser att flygbolaget har följt det informationsföreläggande som finns och att KO därför inte kan begära något mer än att företaget informerar om EU-förordningen. För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2015/362.
Fler domar
Dom i målet KO – Tradecom Scandinavia AB
Domstolen dömer företaget Tradecom Scandinavia AB att betala vite på en halv miljon kronor till staten. Försäljning har skett under varumärket Vitalplus.
Dom
2 juni 2025
Dom i målet KO – 4finance AB
Patent- och marknadsdomstolen förbjuder 4finance AB att använda avtalsvillkoret där det tillkommer en avgift för direktutbetalning.
Dom
28 maj 2025
Dom i målet KO – Guldbrev AB
Konsumentombudsmannen, KO, förlorar mot företaget Guldbrev på flera viktiga punkter.
Dom
27 maj 2025