Dom i målet med KO-biträde – Nordea AB
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad.
Konsumentombudsmannen, KO, företräder en bankkund i ett tvistemål med banken Nordea. Bankkunden har förlorat cirka 100 000 kronor i ett bedrägeri där hen lurades att swisha över pengar till bedragarna, i tron att det var bankens säkerhetsavdelning som hjälpte till.
Stockholms tingsrätt meddelar i sin dom att banken följt lagen och att konsumenten förlorar tvistemålet. Det innebär att banken inte behöver betala tillbaka de pengar som den lurade bankkunden förlorade. Det betyder också att banken inte måste betala något skadestånd till den drabbade bankkunden.
KO kommer att överklaga tingsrättens dom till hovrätten, för konsumentens räkning.
För att ta del av domen kontakta Konsumentverket via konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2023/161.
Fler domar
Dom i målet KO – Tradecom Scandinavia AB
Domstolen dömer företaget Tradecom Scandinavia AB att betala vite på en halv miljon kronor till staten. Försäljning har skett under varumärket Vitalplus.
Dom
2 juni 2025
Dom i målet KO – 4finance AB
Patent- och marknadsdomstolen förbjuder 4finance AB att använda avtalsvillkoret där det tillkommer en avgift för direktutbetalning.
Dom
28 maj 2025
Dom i målet KO – Guldbrev AB
Konsumentombudsmannen, KO, förlorar mot företaget Guldbrev på flera viktiga punkter.
Dom
27 maj 2025