Dom i målet med KO-biträde – Nordea AB
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad.
Konsumentombudsmannen, KO, företräder en bankkund i ett tvistemål med banken Nordea. Bankkunden har förlorat cirka 100 000 kronor i ett bedrägeri där hen lurades att swisha över pengar till bedragarna, i tron att det var bankens säkerhetsavdelning som hjälpte till.
Stockholms tingsrätt meddelar i sin dom att banken följt lagen och att konsumenten förlorar tvistemålet. Det innebär att banken inte behöver betala tillbaka de pengar som den lurade bankkunden förlorade. Det betyder också att banken inte måste betala något skadestånd till den drabbade bankkunden.
KO kommer att överklaga tingsrättens dom till hovrätten, för konsumentens räkning.
För att ta del av domen kontakta Konsumentverket via konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2023/161.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – Bex Sport AB
Företaget överklagade förvaltningsrättens dom om sanktionsavgift. Men Kammarrätten i Göteborg går nu på samma linje.
Dom
7 juli 2025
Dom i målet KO – Safetyline Security Distribution (DinBilGaranti)
Patent- och marknadsdomstolen har dömt Safetyline Security Distribution och personen bakom företaget för medverkan till utskick från varumärket DinBilGaranti.
Dom
2 juli 2025
Beslut i målet KO – Santander Consumer Bank AS
Santander överklagade ett förbudsföreläggande från Konsumentombudsmannen, KO, om kostnader för så kallad privatleasing av bil. Domstolen håller med KO.
Dom
24 juni 2025