Dom i målet KO – Philip Morris AB
Patent- och marknadsdomstolen förbjuder Philip Morris AB att marknadsföra tobaksvaror inom produktkategorin ”Reduced Risk Products” eller ”Heat-not-burn” till konsumenter i tidningsannonser.
Huvudfrågan i målet är om den aktuella annonsen är tryck- och yttrandefrihetsrättsligt skyddad som en nyhetsartikel eller om det är tobaksreklam i en vanlig dagstidning och därmed förbjudet enligt lag. Konsumentombudsmannen, KO, anser att den aktuella annonsen, som var utformad som en artikel, strider mot tobakslagen eftersom den utgör marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter i en tidskrift. Patent- och marknadsdomstolen delar KO:s uppfattning och finner att artikeln har utgjort ett medel för marknadsföring. Domstolen anser att syftet var att påverka konsumenters bild av företaget positivt och bilden av dess produkter på ett säljfrämjande sätt. Domstolen anser att Philip Morris AB:s överträdelse är allvarlig. Domen är förknippad med ett vite på fem miljoner kronor. Ett vite är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om bolaget framöver bryter mot domen. För att läsa domen, kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/950.
Fler domar
Dom i målet KO – Immitec
PMÖD fastställer en tidigare dom. Företagen Immitec Sverige AB och norska Immitec AS döms att betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.
Dom
28 mars 2025
Dom i målet Thermotic AB – Konsumentverket
Förvaltningsrätten har beslutat att Thermotic AB ska betala en sanktionsavgift på 150 000 kronor.
Dom
21 mars 2025
Dom i målet Örjans fiske och fritid – Konsumentverket
Företaget som hyr ut hoppborgar har överklagat Konsumentverkets beslut att förbjuda uthyrningen och har också klagat på kostnaden för genomförd besiktning.
Dom
5 mars 2025